Din kontorsstol kan inte köra 300 km i timmen. Det är troligtvis också ett jobb som skiljer sig en hel del från de flesta andras. Ändå så kan du helt säkert hitta inspiration i de tankar som racerföraren Kevin Magnussen har gjort sig under sin karriär. Tankar om att sätta mål, samarbeta med sitt team och att kunna prestera under maximal press. Barons möttes med han i Köpenhamn där de pratade om just det.
Kevin Magnussen tar emot oss med sin åtta månader gamla dotter på armen. Han har nyss blivit pappa, flyttat till Danmark och har släppt ett 20-årigt mål om att bli världsmästare i Formel 1. På ett tidpunkt säger han att han nästan betraktar 2020 som ett sabbatsår. Om detta stämmer så är det ett sabbatsår i en väldigt målinriktad 28-årings liv.
Kevin Magnussen torpederar snabbt alla teorier om att framgång kräver att man sätter höga men realistiska mål.
Målet är att vara bäst
“För mig är målsättningar betydelselösa. Det kan endast vara ett övergripande mål och det är att vara den bästa, att vinna. Mitt största mål har alltid varit att bli världsmästare i Formel 1. Du kommer inte särskilt långt om du är nöjd med något annat än det bästa inom sport,” säger Kevin Magnussen lugnt och som om det är det naturligaste i världen när man frågar om hans mål som racerförare.
Detta är ett mål som han inte har uppnått. I sju år från 2014 körde han Formel 1 för McLaren, Renault och Haas. I 2020 lämnade han sporten och han kommer inte tillbaka.
“Det har varit hårt. Det låg så djupt inom mig att mitt största mål var att bli världsmästare. Att komma med i Formel 1 var inte för sig självt en framgång för mig. Jag tror att genom att hålla fast i mitt övergripande mål, om att bli världsmästare, så funkade det som drivkraft för mig till att komma med i Formel 1. Men när man har valt att sluta med det så måste man också kunna säga att man har gjort det bästa man kan. Man måste kunna se tillbaka på det och se om man inte kan vara nöjd med det ändå," säger Kevin Magnussen.
Han berättar dessutom om några av upplevelserna under Formel 1 som han nu kan se tillbaka på med glädje. Bland annat det första loppet i Melbourne där han slutade som nr 3 och blev nr 2 efter en diskvalifikation. Han ältar inte så mycket vid sådana upplevelser, utan försöker istället att se framåt. Det nya målet är att vinna 24-timmarsloppet Le Mans tillsammans med Peugeot-teamet som han ska köra för nästa år.
Inofficiell ledare
Racerkörning kan se ensamt ut. En förare bakom ratten. Men under tiden så är det flera hundra anställda på ett professionellt motorsport-team som arbetar för att få bilen att köra optimalt. Verkligheten för en racerförare är därför också att han är helt beroende av teamet och bilen.
“Bilen har en stor del av ansvaret för prestationen. Detta element finns på alla ställen inom motorsport, även fast bilarna är samma. Möjligheten för att ställa in bilen på olika sätt kommer alltid att finnas där,” säger han.
Därför är det, enligt Kevin Magnussen, viktigt att skapa en kultur inom teamet där ingenjörerna inte är rädda för att säga vad de tycker och att de testar olika bra idéer.
“Som förare har du en indirekt ledarroll. Du kan göra en stor skillnad genom att motivera teamet, för du är han som sitter med ansvaret över det slutgiltiga resultatet. Om du hänger med huvudet och tycker att något är jobbigt, och visar det, så smittar det av sig på resten av teamet och så mister de också tron på det. Om det är en stackars ingenjör som har gjort ett fel och du går direkt till han framför alla andra och skäller ut han, så kan det vara att de andra ingenjörerna tänker; jag ska verkligen vara försiktig med det jag jobbar på nu. Så skapar du rädsla i teamet,” säger Kevin Magnussen.
Han använder inte heller mycket tid på att ge bilen eller ingenjörerna skulden för brist på resultat.
“Man ska vara självkritisk nog till att kunna säga: Det kan också vara att det är sättet jag kör på som skapar problemet. Ska vi prova att lösa det via bilens set-up och design, eller ska jag bara anpassa mig. Där är det en bra idé att vara ärlig mot sig själv för om det ska fixas på den mänskliga punkten, så tar det fokus bort från att utveckla bilen,” säger han.
Inte en ingenjör
På själva dagen med loppet så är det föraren som är chefen. Det är inte möjligt att göra fundamentala ändringar på bilen så därför arbetar föraren, mekanikern och ingenjörerna på att få den helt rätta balansen i bilen, den balans som passar föraren bäst. Det är en dans mellan de stora mängderna av data såsom sensorer på bilen som samlar in data och Kevin Magnussens egna känsla om bilen.
“Du har alla dessa människor som sitter med data från bilen och ser på vad som borde prestera bättre utifrån en vetenskaplig synpunkt. Och så har du förarens känsla - och det skal finnas en balans mellan dessa. Det är förarens magkänsla som väger tyngst. Under en helg där man ska köra så handlar det mycket om att föraren har en bra känsla med bilen och att balansen är någorlunda som föraren behöver. Bilen förbättras ju mellan loppen och det är där som ingenjörerna verkligen ska prestera. De ska attackera de svagheter som finns i bilen och förbättra dem,” säger han.
Efter ett lopp ger Kevin Magnussen ingenjörerna feedback. Det sker både systematiskt och strukturerat.
“Jag har listor med saker som gör att jag ger feedback på bromsarna, bromspedalen, ratten, greppet på ratten, min sätesposition, bilens förmåga att köra över gupp. Från a till ö. Ju mer feedback du kan ge, desto lättare är det för ingenjörerna att gå rakt på sak. Men det är också viktigt att fokusera just på det som är viktigast”, säger han om rapportskrivningen efter loppen.
Svårt att hantera press
De bästa fotbollspelarna spelar upp till 50-60 matcher om året och tränar i stort sett varenda dag. Så är det inte som racerförare. I hela Kevin Magnussens karriär har hans säsong avgjorts mellan 10 och 15 lopp-helger med tre testkörningar, en kvalifikation och ett lopp – och det tränas i stort sett inte i bilen mellan dessa helger. Det är med andra ord extrem press på varenda gång Kevin Magnussen sätter sig i bilen. En press som han inte alltid har varit bra på att hantera.
“Om jag fick en dålig start på ett mästerskap så kunde jag börja gå allt för hårt för en vinst och ta för många chanser. Jag har velat det så mycket, det betydde så mycket för mig, att när det inte gick bra så gick det kraftigt ut över mina nerver och mitt humör,” säger han.
Idag har han lärt sig att fokusera genom att ta bort så många distraktioner som möjligt från sina helger där han ska köra lopp. Det hjälper han att komma in i stämningen.
“Jag tycker bäst om att bara fokusera på prestationen och så uppskattar jag verkligen om det är någon som kan ha styr på alla praktiska saker i förhållande till när jag ska vara vart och vilka saker som jag ska komma ihåg. Det är många möten och andra saker under en helg och om jag ska hålla ett öga på vad jag ska göra, så kommer jag att glömma något av det och så påverkar det mitt fokus. Jag känner mig som en diva när jag säger det men jag vill gärna bara kunna vara i min zon,” säger han.
En lång dusch
När han är i sin zon så använder han tiden till att tänka på allt, stort som smått, som kan göra en skillnad på dagen med loppet. Uppsättningen av bilen, strategin och hans egna körning. Allt detta hjälper han även till att kunna "känna bilen", som han kallar det. Kevin Magnussen vet att det kan låta lite abstrakt men han jämför det med något väldigt vanligt.
“Jag föreställer mig att folk kan relatera till att de står i duschen. Man koncentrerer sig ju inte så mycket på det utan man står bara och tänker. Så har jag det mycket under en helg med lopp. Jag känner att det är en lång dusch - det är den zonen jag pratar om. Det är inte något jag gör för att komma in i utan det är bara något som händer när jag står på racerbanan,” säger han.
Detta fokus ska han nästa år använda tillsammans med Peugeot-teamet på världsmästerskapen för sportvagn och på att försöka vinna Le Mans.
Detta lärde vi från Kevin Magnussen
1. Skapa trygghet i teamet: Om du vill att prestationen ska vara på topp så ska alla i teamet våga komma med deras bästa idéer. Det kräver att man skapar trygghet och förmedlar att fel inte medför uppsägning.
2. Ge strukturerad feedback och låt dina duktiga medarbetare själva få översätta det till vad som behövs göras.
3. Ta bort distraktioner för att komma in i zonen, i rätt stämning, när du ska prestera under press.
4. Var ärlig mot dig själv och leta aktivt efter områden där du kan förbättra dig.
Kevin Magnussen: Leta efter dina fel
“Du ska leta efter dina svagheter. I andra sportgrenar är det övning som gör skillnaden. Känslan av ett tennisrack eller en golfklubba. Jag tror också att fotboll blir mer datadrivet men speciellt i motorsport, där är det verkligen datadrivet och du kan göra så mycket för att hitta dina fel - och det ska man ha lust till. Du kan enkelt hitta ursäkter men det är många situationer där man ska vara självkritisk nog till att säga: Det kan vara att det är sättet jag kör på som skapar det här problemet.”
Kevin Magnussen i The Founder
MAN IN THE SHIRT ”Tack till mannen som faktiskt befinner sig på arenan, vars ansikte är fördärvat av damm och svett och blod" - citat Theodore Roosevelt i Paris, 1910. I porträttserien "Mannen i skjortan" möter BARONS drivna män som har en sak gemensamt; att de har gått med i spelet och satt sig själva på spel. Var hittar de mod? Vad är det viktigaste de har lärt sig på vägen? Och vad kan vi lära av dem?