Villkor
Allmän information
BARONS
Latron ApS
CVR-nr / VAT: 36414553
Bispevej 4A
2400, København NV
Danmark
Kundtjänst
Alla beställningar och all kontakt hanteras av vår kundservice, som du kan kontakta på hello@barons.se. Vi besvarar dina frågor (med vissa undantag) inom 48 timmar helgfria vardagar.
Leverans och frakt
Vi erbjuder gratis frakt på standardleveranser till postombud för alla beställningar i Sverige.
Vid beställning före kl. 15.00 på vardagar packas och skickas din beställning vanligtvis samma dag. Detta gäller inte för varor som anges som beställningsvaror med längre leveranstid.
Förväntad leveranstid till adresser i Sverige är normalt 2–5 arbetsdagar efter att beställningen har skickats. Du kan välja leverans till närmsta postombud, vilket är gratis. Du kan också välja hemleverans mot en kostnad på 39 SEK för beställningar under 5 kg och 59 SEK för beställningar över 5 kg. Priset justeras automatiskt i kassan baserat på orderns vikt. Leveranser till postombud skickas med DHL, och hemleveranser skickas med Postnord.
Leveransmöjligheter:
Standardleverans med DHL till postombud: Gratis
När din beställning har kommit till postombudet får du en sms- och/eller e-postavisering som bekräftar att paketet är redo för avhämtning. Om paketet inte hämtas inom 14 dagar skickas det tillbaka till oss utan kostnad för dig.
Hemleverans med Postnord: 39 SEK under 5 kg & 59 SEK över 5 kg
När din beställning är redo för leverans får du en avisering via sms, e-post eller i Postnords app (om du använder den). Du kan därefter göra leveransval via Postnords webbsida eller app. Om du inte är hemma vid leverans får du en avisering och kan hämta paketet hos närmsta postombud.
Övrig information:
- Efter beställning får du ett spårningsnummer, så att du kan följa din order. Du får också information om när din beställning har skickats och när den kan hämtas hos ombudet.
- Vid leveransförseningar meddelas du om ny förväntad leveranstid via e-post. Om detta inträffar har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnad.
- Föremål för utskriftsfel, lagerstatusmisstag och prisändringar.
Ändringar eller annulleringar av din beställning
När din beställning har gjorts kan du ändra den genom att kontakta oss på hello@barons.se. Vi kan hjälpa dig att ändra din beställning om ordern inte redan har skickats innan du kontaktade oss.
Om din beställning har skickats har du fortfarande 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Se nedan för mer information om ångerrätten.
Utan att vara skyldiga att kompensera dig eller täcka några utgifter har vi rätt att annullera din beställning i någon av följande situationer:
- Om ett oförutsett fel inträffar, t.ex. ett betalningsfel.
- Om din betalningsinformation inte kan verifieras eller är felaktig.
- Om vi misstänker att din beställning har gjorts med ont uppsåt eller i samband med kriminell verksamhet.
Vi kommer att göra vårt bästa för att lösa eventuella problem som kan uppstå och kommer att hålla dig informerad under hela processen samt meddela dig innan vi annullerar din beställning. Om din beställning annulleras återbetalar vi alla betalningar som du har gjort till oss utan extra kostnad för dig.
Priser och betalning
Alla priser är angivna i svenska kronor och inkluderar moms, men exkluderar eventuella fraktkostnader. BARONS accepterar betalning med VISA, Mastercard, Klarna och Swish.
Det totala priset som du accepterar vid beställning är det belopp som debiteras ditt konto när din beställning skickas. Beloppet debiteras inte förrän vi har behandlat och skickat din order från vårt lager.
All kommunikation mellan dig och vårt betalningssystem är skyddad med SSL (Secure Socket Layer Protocol). Eftersom vårt betalningssystem hanteras av Altapay / Rapyd och Klarna är det endast de som har tillgång till dina betalningsuppgifter, vilket innebär att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS, och vi använder 3D-Secure på vår webbplats för att öka säkerheten vid betalningar över internet.
Vi ingår inte köpeavtal med personer under 18 år utan målsmans godkännande.
Vi har inget lägsta ordervärde och erbjuder alltid gratis frakt på standardleveranser. Notera att gratis frakt endast gäller standardleverans, det vill säga leverans till utlämningsställen.
Betala med Klarna
1. Få först. Betala sen.
Betala inom 14 dagar från att varorna har skickats. Du hittar villkoren för att betala inom 14 dagar här.
2. Dela upp.
Klarna erbjuder en kontokredit, kallad Klarna Konto, där du har möjlighet att delbetala dina köp månadsvis. Minsta betalning är 1/24 av det totala kreditbeloppet (minst 50 SEK) eller enligt villkoren som du godkänner i kassan. Du kan läsa mer om Klarna Konto och dess villkor här, samt om Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation här.
3. Direktbetalning.
Betala direkt med kort, banköverföring eller via prenumerationstjänster.
Läs mer om Klarna här och deras användarvillkor här.
Viktig information:
För att vi ska kunna erbjuda olika betalningsalternativ delar vi dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. För mer information, läs vår integrations- och cookiepolicy. Användningen av dina uppgifter regleras enligt gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Ångerrätt och 100 dagars öppet köp
Ångerrätt
Hos Barons.se tillämpar vi den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då du mottog din/dina produkter. Om du har flera varor i en beställning som levereras enskilt, börjar ångerrätten att gälla från den dag då du mottar den sista varan.
För att utnyttja ångerrätten ska du kontakta oss inom 14 dagar från mottagandet på hello@barons.se. Ange tydligt att du önskar utnyttja din ångerrätt. Du kan även använda vår retur- och bytesblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.
Varan måste returneras i samma skick som du mottog den, utan skador eller spår av användning som inte är nödvändiga för att undersöka varan. Om varan har hanterats på ett sätt som orsakat värdeminskning, förbehåller vi oss rätten att dra av motsvarande belopp från återbetalningen.
Returfrakt: Vid ångerrätt debiteras en returfraktavgift på 80 SEK, förutsatt att du använder vår returetikett, som täcker kostnaden för returfrakten via vår returportal. Du kan även välja att själv stå för returfrakten om du föredrar det.
Vi återbetalar beloppet inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om ångerrätt, förutsatt att vi har fått tillbaka varan eller bevis på att den har skickats i retur. Observera att det inte är möjligt att ångra köpet genom att vägra hämta ut paketet utan att meddela oss.
100 dagars öppet köp och bytesrätt
Utöver ångerrätten erbjuder vi 100 dagars öppet köp och bytesrätt på alla produkter. Detta innebär att du kan returnera eller byta din vara inom 100 dagar efter att du mottagit den.
- Ombyte: Retur vid ombyte är gratis förutsatt att du använder vår returetikett.
- Återbetalning: Vid retur för återbetalning tillkommer en avgift på 80 SEK, som dras av från återbetalningsbeloppet. Du kan också välja att själv stå för returfrakten om du föredrar det.
För att returnera eller byta en vara ska du kontakta oss inom 100 dagar på hello@barons.se. Därefter skapar du enkelt din retur genom vår retur- och bytesblankett.
Villkor för retur och byte
- Varan ska returneras i samma skick som när du mottog den, utan skador eller spår av användning.
- Vi kan kräva ersättning för värdeminskning vid felaktig hantering av varan.
- Returneringen eller bytet måste genomföras inom 100 dagar från det att du mottagit varan.
Så returnerar eller byter du
- Skapa retur eller byte: Använd vår returportal för att skapa en returetikett.
- Fyll i formulär: Ladda ner, fyll i och skriv ut retur- och bytesblanketten.
- Lämna paketet: Leverera ditt paket till närmaste DHL-servicepunkt.
Läs mer och följ vår steg-för-steg-guide på vår retur- och bytesida.
Återbetalning
Vi återbetalar beloppet med samma betalningsmetod som användes vid köpet, förutsatt att inget annat avtalats. Återbetalning sker efter att vi mottagit varan i retur eller fått bevis på att den har skickats.
Returadress:
BARONS (Latron ApS)
Bispevej 4A
2400, København NV
Danmark
Du har som konsument naturligtvis rätt till att öppna förpackningen för att fastställa varans typ och egenskaper. Men du är ansvarig för eventuella värdeminskningar av varan vid felaktigt hantering av den som är utöver att kontrollera varan.
Du är ansvarig för varan från den tidpunkt att varan levererats till dig. Kom därför ihåg att få ett kvitto när du skickar iväg din retur.
Observera att det kan ta upp till två veckor innan din återbetalning krediteras.
Om din rätt till retur har passerat kontaktar vi dig via e-post.
Reklamation eller defekt vara
Hos Barons.se gäller konsumentköplagen för alla varuköp, vilket innebär att du som konsument har reklamationsrätt i 3 år. Om din reklamation är berättigad kan du få varan reparerad, utbytt eller återbetalning av delar av, eller hela beloppet, beroende på omständigheterna.
Reklamation – så gör du:
- Kontakta oss på hello@barons.se så snart som möjligt efter att du upptäckt felet.
- Reklamationen måste göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Reklamationer som görs inom 2 månader efter upptäckten anses alltid vara inom skälig tid.
Vårt ansvar vid reklamation:
- Om din reklamation godkänns, kan vi erbjuda reparation, utbyte av varan eller återbetalning av delar av, eller hela beloppet, beroende på omständigheterna.
- Vid en godkänd reklamation står vi för alla kostnader, inklusive fraktavgifter, förutsatt att du använder vårt retur- och reklamtionssystem som du hittar här.
- Om extra kostnader uppstår i samband med reklamationen (t.ex. frakt), återbetalar vi dessa mot uppvisande av kvitto.
Viktiga riktlinjer:
- Produkten måste packas ansvarsfullt vid retur. Vi accepterar inte produkter som returneras mot postförskott eller efterkrav.
- Återbetalning sker till samma betalsätt som användes vid köpet. Observera att det kan ta upp till två veckor innan återbetalningen syns på ditt konto.
Vi beklagar verkligen om en produkt inte uppfyller förväntningarna och lovar att göra vårt bästa för att lösa problemet så snabbt och smidigt som möjligt.
Fel och uteblivna varor
Din rätt att reklamera en skjorta håller i 36 månader. Reklamationen bör göras inom rimlig tid, vilket är inom loppet av två månader efter att felet har fastställts.
Observera att ovanstående rätt att åberopa fel och inkonsekvenser kan upphöra innan tre år efter att du har köpt produkten i det fall att produkten inte är gjord för att hålla i minst tre år, eller om den har använts utanför ramarna för vanligt bruk.
Åberopande av fel och defekter gäller endast produkter som faller under definitioner för sådana enligt svensk lag.
Integritet
Vi värnar om din integritet och hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Dina uppgifter delas endast med tredje parter om det är nödvändigt för att genomföra en transaktion, till exempel vid betalning via Klarna. Läs mer om Klarnas särskilda villkor här.
Vi säljer eller delar aldrig ditt namn, adress, e-postadress, betalkortsuppgifter eller andra personuppgifter till tredje parter utan ditt uttryckliga medgivande. Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina uppgifter i vår integritets- och cookiepolicy.
Annat
För att handla hos oss måste du vara 18 år och ha ett godkänt betalkort.
Vi rekommenderar att du kontrollerar din beställning noggrant innan du slutför den. Innan du skickar in din beställning har du möjlighet att korrigera information, såsom fakturerings- och leveransadress.
Efter att du har slutfört ditt köp får du en orderbekräftelse via e-post som sammanfattar din beställning. Vi lagrar din beställning och orderbekräftelse så att du när som helst kan begära en kopia genom att kontakta oss.
Rätt att klaga
Om du har klagomål på en produkt som du har köpt hos Barons.se, ber vi dig att kontakta oss på hello@barons.se. Vår kundtjänst gör alltid sitt bästa för att hitta en lösning så snabbt och smidigt som möjligt.
Om vi inte lyckas lösa ärendet har du rätt att vända dig till:
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN):
www.arn.se
Box 174, 101 23 Stockholm - European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR):
ec.europa.eu/odr
Dessa villkor reviderades senast den 07.11.2024